Patient Journey App

Afdeling Longziekten start met Patient Journey App bij COPD

Deze week hebben we in het Anna Ziekenhuis de Patient Journey App (PJA) voor onze COPD-patiënten in gebruik genomen. We introduceren de app gefaseerd. We starten met enkele geselecteerde patiënten met een hoge ziektelast en met nieuwe patiënten. We lichten het gebruik van de app in een persoonlijk consult toe. De bedoeling is om in de toekomst steeds meer patiënten te includeren.   

Voordelen voor de patiënt

Dankzij de PJA heeft de patiënt makkelijk toegang tot relevante informatie over het beloop van de ziekte en klachten, beweging, voeding, medicatie en wat je kunt doen als de klachten toenemen. Zo maakt bijvoorbeeld ook het longaanval actieplan deel uit van de app. Patiënten krijgen in de app met regelmaat het verzoek de CCQ (klachtenscore) en HADS (angst en depressie) vragenlijsten in te vullen, evenals de rookstatus. Eens per kwartaal wordt naar het gewicht gevraagd. Wanneer de ingevulde waarden significant afwijken, neemt de longverpleegkundige contact op met de patiënt. In overleg wordt dan bekeken wat nodig is.

Effectievere consulten

Doordat we de patiënten tussen de consulten door beter kunnen volgen, zullen onze consulten effectiever zijn. Er kan meer aandacht zijn voor (actuele) klachten en concrete problemen waar de patiënt tegenaan loopt. Bovendien kunnen we voorkomen dat patiënten onnodig naar het ziekenhuis komen. (Extra) consulten worden ingezet wanneer het nodig is. De PJA draagt dus bij aan zorg op maat.
Wil je meer informatie of heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de poli longziekten.